457_1394539622
loading...

Kostrådgivning & kostanalys

 

Mat är njutning, socialt, gott och bränslet i vår kropp. Energiintag och energiförbrukning, fysisk aktivitet och vila, allt hänger ihop. Våra kostvanor påverkar hälsan och kroppsvikten.

 

Med rätt kost kan du förebygga sjukdomar, reducera kroppsfett och få mer energi i vardagen. God kosthållning är även vägen till bättre träningsresultat.

Behöver du gå ner i vikt eller lägga på dig muskler? Har du sjukdomar eller en hälsostatus som behöver förbättras? Lägger du ner mycket energi på träning, men att de vassa resultaten trots allt uteblir? Är du beroende av socker och känner att det undermedvetna styr dig mot godishyllan i affären? Allt detta och mycket mer hjälper vi dig att få rätt på.

Kostanalys

Vid kostanalys skriver du kostdagbok under sju dagar. Tillsammans går vi sedan igenom vad och hur du äter, mängden mat samt fördelningen mellan olika näringsämnen. Du får individuella råd, vilket gör det lättare att lyckas med dina mål. Många besvär kan åtgärdas med rätt slags mat. Du får kunskaper om smarta val när du handlar, beställer på restaurang eller hanterar andra vardagliga situationer. Om du vill göra en detox så finns även upplägg för detta. En kostanalys passar dig som vill veta hur du kan ändra din kost för att gå ned i vikt, eller för att få ett kvitto på att du har en hälsosam kosthållning. Det kan också vara särskilda kostråd vid sjukdom, tex diabetes.

 

En matdagbok är första steget till bättre matvanor!

Om du bestämt dig för att börja äta bra, startar vårt samarbete med en telefon- eller mailkontakt. Till att börja med går vi igenom var du står idag och hur dina förväntningar ser ut. Därefter görs en kostregistrering (motions- och matdagbok) under sju dagar. I matdagboken antecknar du allt du äter och dricker.

 

Kostrådgivning på distans

Matdagbokenligger till grund för en kostanalys som du sedan får en skriftlig redogörelse på. Du får också råd och tips om hur du kan förändra dina kostvanor. All rådgivning är personlig och anpassad till varje kund. När den sker på distans kan du stanna kvar i ditt hem och behöver inte passa några tider.

 

Bra kost är viktig om du vill må bättre eller behålla uppnådd viktminskning.

Genom att föra matdagbok, där du skriver ner allt vad du äter och dricker, kommer du att lägga märke till vad du stoppar i dig och på så sätt ta kontrollen över vad du äter. Din motivering till bättre matvanor kommer att öka och det blir lätt att nå ett långsiktigt resultat. För dig som kämpar med vikten och har "provat allt" kommer matdagboken och min vägledning att leda till en livsstilsförändring.

 

Livsstilsförändring - 4 kom-ihåg:

 

1. Motiv och vilja

För att du ska kunna utveckla en tillräckligt stark vilja för att komma igång är det nödvändigt att finna motiv som känns angelägna, vilka har du?

 

2. De små stegen

Man behöver inte ändra allt på en gång. Formulera istället ettappmål och när det första uppnåtts har du inspirerats att börja med nästa.

 

3. Långsiktigt arbete

Det går att snabbt minska sin vikt med en veckas extrem diet, men snart är vardagslunken tillbaka och allt förblir som vanligt - också vikten. Ett långsiktigt upplägg är därför det bästa. Tro inte på nonsens Nya viktminskningsmetoder lanseras i snabb takt.

 

4. Den som äter sunt har lättare att bibehålla vikten




KONTAKT:

Telefon: 073-687 21 50

E-mail: info@qi-niken.se

ÖPPET:

Webshop: Alla dagar & dygnet runt

Butik: Boka tid

Kliniken: Boka tid

Boka tid för konsultation eller skicka ett mail om du har några frågor!

Välkommen !