• Hem

En naturlig väg till hälsa och välbefinnande och en holistisk syn på människan, är filosofin bakom Qi-niken Hälsocenters verksamhet. Kropp och själ hör ihop och för att uppnå ett optimalt hälsotillstånd måste hela människan må bra. Med gedigen kunskap, lång erfarenhet och kontinuerlig kompetens-utveckling kan Qi-niken ta väl hand om dig, både i förebyggande syfte och vid problem. Alltid med din hälsa i fokus. Qi-niken har hjälpt personer med  bl. a. viktproblem, organstörningar, fibromyalgi, barnlöshet, rökstopp, stress- och sömnrelaterade problem, magproblem m.m.
 

Qi-niken har varit verksam i Uppsala sedan 2001 och erbjudit friskvård och hälsoprogram
till enskilda personer, företag och organisationer.
Qi-niken har även en webshop och kan erbjuda tjänster på distans.

Aktuellt

Därför kan periodisk fasta sakta ned åldrandet
PUBLICERAD 13 NOVEMBER 2022
Forskning inom flera fält försöker hitta ultramoderna metoder som ska hålla oss unga. Men alla åldersforskare intervjuade i Vetenskapens värld har en mer primitiv metod gemensamt: de fastar.  
– Det är svårt att konkurrera med det, säger Valter Longo, som i flera studier visat fastandets regenerativa verkan.
När den italienske åldersforskaren Valter Longo la fram sin hypotes om att kaloribegränsning kunde förlänga livet var det få som trodde på det. Men efter 15 år av studier, bland annat av italienska hundraåringar, har det visat sig vara sant.  
Kosthållning är ett effektivt sätt att aktivera gener som förlänger livet, och störst effekt verkar uppnås med periodisk fasta.  
– Vi ser tydligt i våra labbstudier att organ och celler krymper och sedan återuppbyggs. Kroppen slår på stamcellerna och börjar återuppbyggas, säger Valter Longo.  
I en klinisk studie fick deltagarna fasta under fem dagar i tre omgångar, och äta en kost med lågt intag av socker och protein. Forskarna såg en minskning med 2,5 år i genomsnitt av deltagarnas biologiska ålder.
Hör mer om studien i klippet ovan, och se hela Vetenskapens värld: Stoppa åldrandet på SVT Play.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-kan-periodisk-fasta-sakta-ned-aldrandet

PROLON - DEN FÖRSTA OCH ENDA FASTELIKNANDE DIETEN

5-dagars Fasting Mimicking Diet- ger näring åt din kropp samtidigt som den stöder den allmänna hälsan.


Studier har visat att fasta kan ha en positiv effekt på ett antal hälsorelaterade problem som kolesterol, inflammation och fastande glukosnivåer.

ProLon® ersätter behovet av fastande med endast vatten samtidigt som det svarar på det ouppfyllda behovet av att tillhandahålla ett tillgängligt, beprövat och säkert dietprogram som inte kräver pågående livsstilsförändringar, såsom långtidsbantning.

Läs mer

Vad är PFAS?
PFAS-ämnen har skapats för att stöta bort fett, smuts och vatten. Idag finns det över 4 700 olika PFAS-ämnen på marknaden. De hittas bland annat i stekpannor, funktionskläder, skor, möbeltyger, skidvalla, matförpackningar, brandskum, impregneringssprayer och skönhetsprodukter.
Minst 2 miljoner svenskar har för mycket PFAS i dricksvattnet.
Svenskt dricksvatten innehåller halter av PFAS som inte skulle klara det danska gränsvärdet för dricksvatten. På flera platser är halterna så höga att man bara genom att dricka vattnet får i sig mer PFAS än vad EFSA (EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet) anser är säkert att få i sig från vatten, mat ochhttps://www.qi-niken.se/n%C3%A4ringsmedicin/toxiner/pfas-46138005 luft sammanlagt.
Läs mer:
https://www.qi-niken.se/n%C3%A4ringsmedicin/vatten-15680141
 

Kosten har stor betydelse,
både för prestation och för ett hälsosamt åldrande.


1. Vi behöver färre kalorier
När vi åldras sjunker vår grundläggande ämnesomsättning successivt. Med andra ord behöver vi färre kalorier ju äldre vi blir. Med åldern blir det därför ännu viktigare än tidigare att den energi vi stoppar i oss också innehåller näring - annars kanske vår strävan att minska energiintaget resulterar i att vi får i oss för litet näring.
Börja med att dra ner på tomma kalorier som vin, kakor, glass och godis. I andra hand kan du minska på kolhydraterna. Byt genomgående ut exempelvis pasta och vitt ris mot fullkornsalternativ. De är både näringsrikare och energifattigare.
Genom att bibehålla en aktiv livsstil- med hög energiförbrukning och styrketräning som bevarar muskelmassa - kan vi motverka den sjunkande ämnesomsättningen.
2. Vi behöver mer protein
Det är viktigt att ha ett högt proteinintag. Baljväxter, linser, nötter, fullkornsprodukter, magra mejeriprodukter, fisk och magert kött är bra proteinkällor. Med ett högt proteinintag får vi får vi också en bättre mättnad. Tänk på att äta något proteinrikt till varje måltid.
Ett trick är att äta protein precis innan sänggåendet. Det kan vara en effektiv strategi för att bevara muskelmassa hos äldre, särskilt i kombination med fysisk aktivitet.
3. Vi får sämre bentäthet
Detta leder till en ökad risk för sprickor och brott. Att belasta skelettet och få i sig rikligt med kalcium och D-vitamin har en skyddande effekt.
Kalcium finns i mejeriprodukter, se till att välja de som är berikade med D-vitamin. Andra bra kalciumkällor är bönor, mandel, nötter och mörkgröna bladgrönsaker.
Fet fisk som sill, lax och makrill är rik på D-vitamin, ät det ett par gånger per vecka. Även ägg innehåller D-Vitamin.
Vi kan också få i oss D-vitamin genom solljuset - se till att få i dig rikligt dagligen, gärna samtidigt som du belastar skelettet.
4. Vår aptit minskar
Experimentera med nya smaker och recept och planera för en näringsrik bas. Testa också att dricka näringen, flytande kalorier kan vara lättare att få i sig. Genom att mixa ner grönsakerna i en juice eller smoothie så kan du sannolikt få i dig mer än om du skulle ha ätit det som en sallad.
SvD 8 aug -22

Technology Survival Guide -

Hur du använder dina enheter på ett säkert sätt.                                            

Tekniken kommer ingenstans, men du har alternativ när det kommer till hur du använder teknik. Lär dig hur du säkert använder dina enheter i denna tekniköverlevnadsguide!
Det finns mycket att säga om de tekniska framstegen vi har sett under de senaste 20, 30, till och med 40 åren. Även om teknologin å ena sidan har fört oss närmare på en global skala, möjliggjort framsteg inom medicin och hjälpt till att flytta oss mot mer miljövänliga alternativ som elfordon, finns det några allvarliga nackdelar som har följt med denna utveckling .  
Mest anmärkningsvärt är att mängden elektromagnetiska frekvenser (EMF) som förorenar våra luftvägar är större idag än vi ens hade kunnat föreställa oss för 100 år sedan.

Läs mer
 

Ann Fernholm har arbetat som vetenskapsjournalist sedan 2001, då hon disputerade i molekylär bioteknik vid Uppsala universitet. Hennes texter har synts i bland annat DN, SvD, San Francisco Chronicle, Fokus, Forskning och framsteg, Ny Teknik, Dagens Medicin, Läkemedelsvärlden och Kemivärlden.
År 2010 blev hon utnämnd till årets vetenskapsjournalist efter en granskning av solkrämer.
Frustrationen över att kostvetenskapen är så eftersatt ledde till att hon blev medgrundare av Kostfonden, en ideell forskningsfond som ska stärka kostens roll i vården.

Vi borde leva mer efter läkekonstens fader Hippokrates devis:
”Låt maten vara din medicin och medicinen vara din mat”.’

Vi måste börja titta på maten som ett viktigt näringsintag, ja som förebyggande medicin. 
Läs mer

Paracetamol är en smärtdämpande substans
som bl a finns i värktabletter som Alvedon
En studie vid Karlstad universitet visar att paracetamol kan påverka fostret negativt.  
– Vi säger inte att kvinnor helt ska sluta ta paracetamol, men man bör överväga om man behöver ta den varje gång, säger Carl-Gustaf Bornehag, professor i folkhälsovetenskap.
https://selma.hotell.kau.se/resultat/

Funktionsmedicin är viktigare än någonsin
Vår nuvarande viruspandemi visar med all önskvärd tydlighet att osunda livsstilsvanor och biokemiska obalanser utgör riskfaktorer för allvarliga symtom. Framtidens sjukvård behöver fortsatt ha en robust akut beredskap, viktigt är att kunskap och resurser läggs på prevention och behandling av kroniska sjukdomar.

Funktionsanalyser
En dålig tarmflora gör att du mår sämre, både fysiskt och psykiskt. Man blir orkeslös, omotiverad och får lätt ont i kropp och leder. Kanske är det därför det känns så tungt att sätta igång?
Men det finns genvägar! Den bästa tänkbara starten får du genom att mäta din tarmflora och anpassa ditt intag av kostfibrer efter den.
Låt en fungerande mage bli din nyckel till ett nytt och hälsosamt liv.
Laktos ● Gluten ● fetma ● IBS ● typ-2 diabetes ● depression ● IBD ● inflammation m.m.
 Jämför din tarmflora mot tarmfloror som visat sig typiska för olika hälsotillstånd. Se vilka bakterier som är i obalans och gör något åt det!

*
Virusbekämpare och immunförsvarshöjare:
Kroppen bekämpar hela tiden virusinfektioner genom att identifiera och eliminera virusinfekterade celler. Nyckeln till bra virusförsvar är därför att hålla sitt immunförsvar starkt och högt!
* Liposomal Glutation - IMMUNFÖRSVARETS BÄSTA VÄN
Glutation är kroppens kanske viktigaste aminosyra. Viktig i kroppens avgiftning, vid produktion av vita blodkroppar och har en betydande roll för immun-försvaret. Det är en potent produkt som verkar på ett grundläggande plan och är värd att sättas in vid behandling av patienter med långvariga envisa och infektioner.
Fler bra ämnen att bekämpa virus med:
* Monolaurin
* Lysin Plus
* Olivbladsextrakt
* Propoliskomplex
* Vitlök
* A-vitamin
* C-vitamin
* D-vitamin
* Zink
* Berberin
* Kollodialt silver

 

Övriga goda råd mot virusinfektion
Då virusinfektioner är extra aktuellt nu, ger immunologen bra hälsoråd för första försvarslinjen:

  • Basa kroppen med citronvatten (OBS! kravodlad citron) – då virus är stabilt vid lägre pH (6,0) men inaktiveras vid högre pH 8. Du får samtidigt ett tillskott av C-vitamin.
  • Andas bara genom näsan Håll näsan varm och stäng munnen. Andas in o ut genom näsan. Bakterier och virus fastnar i näsans flimmerhår och skickas sedan ut igen via utandningen dvs när du andas ut genom näsan. Virus dör efter 5-10 min om de inte hittar någonstans att få fäste.
  • Tvätta händerna ofta och tillämpa "notouch"
  • Håll avstånd  1,5 - 2 meter
  • Åtgärda förstoppning, då 80 procent av immunförsvaret finns i tarmregionen i buken.
  • Undvik processad mat, socker och vitt mjöl som skapar en bra miljö för virus.
  • Gå en 30 min promenad mitt på dagen, helst  i en park eller skog.
  • Var positiv, glad och lättsam i humöret – för att virus använder samma receptorer som neuropeptiderna för att ta sig in i en cell.

Visste du att din kropp inte kan bilda D-vitamin alls på våra breddgrader under vinterhalvåret? Inte ens en solig dag. Och även under sommarhalvåret krävs det att vi exponerar oss för solen utan både kläder och solskyddsfaktor för att vi ska kunna bilda D-vitamin.
Vitamin D är inte en vitamin, det är ett steroidhormon från solen och bränslet för ditt immunsystem. Det kan liknas med andra mer kända hormoner som testosteron och östrogen och har en stor effekt på vår hälsa eftersom det påverkar hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Bland annat reglerar det kroppens förmåga att ta upp fosfor och kalcium som är nödvändiga ämnen för att skelett och tänder ska växa och fungera normalt.
https://alpha-plus.se/ref/qiniken/
Använd rabattkoden: qiniken



RENT VATTEN ÄR EN AV DE VIKTIGASTE GRUNDERNA FÖR OPTIMAL HÄLSA!
Det mesta kranvattnet är tyvärr långt ifrån rent. Det innehåller ofta ett brett spektrum av kemikalier, tungmetaller och även läkemedel. Uran, fluor och arsenik är några exempel på de farliga vattenföroreningar                                                     Läs mer 

Högfluorerade ämnen – PFAS 
Är det farligt med högfluorerade ämnen?
Studier med försöksdjur har visat att höga halter kan ge leverskador och påverka fettmetabolismen, immunförsvaret och reproduktionsförmågan.
Studier av stora befolkningsgrupper i USA, Taiwan och Kina med exponering för framförallt PFOS och PFOA via förorenade miljöer har antytt liknande, men svaga, samband.

Test: Farliga PFAS-ämnen i smink
Naturskyddsföreningen har testat 22 olika sminkprodukter på den svenska marknaden, alla med tillåtna PFAS i innehållsförteckningen. I 20 av produkterna fanns oredovisade PFAS-ämnen. Bland dessa hittades sju PFAS-ämnen som finns med på EU:s lista över särskilt farliga ämnen. Vissa av produkterna innehåller lika höga halter PFAS-ämnen som brandskum och skidvalla.  https://www.naturskyddsforeningen.se/pfas-smink 


År 2012 undrade Livsmedelsverket varför mammor i Uppsala hade högre halter av PFAS i blodet än mammor i Stockholm.
Största källan visade sig vara brandskum från försvarets brandövningar.
I en brunn som Gästrike vatten borrade 2018 uppmättes PFAS-värden på 50 nanogram per liter, drygt hälften av Livsmedelsverkets gräns för åtgärd. I samtliga fyra andra av Gästrike vattens provtagna brunnar hittades PFAS, i lägre nivåer. Källan är inte känd men förmodligen rör det sig om utsläpp från många olika håll.      Läs mer

Uppsala är en av de kommuner som har särskilt höga halter av uran.

210 000 svenskar dricker kommunalt kranvatten som innehåller så mycket uran att det kan finnas risk för njurskador. Övriga EU har i flera år bromsat svenska krav på reglering. Nu överväger Livsmedelsverket att gå före och införa hårdare nationella krav på svenskt dricksvatten. Inte bara i Japan är radioaktivitet i vatten ett problem. Sveriges grundvatten har helt naturligt bland de högsta uranhalterna i världen.              Läs mer

Rättvik/Leksand Halterna av uran i enskilda brunnar i framför allt i Rättvik är anmärkningsvärt höga. Även i Leksand finns förhöjda värden, men i Rättvik är halterna uran i drickvattnet bland de högsta i Sverige.

 Läs mer om vatten

Tarmen är en värdefull kontaktpunkt omedelbart efter hjärntrauma
Varje år drabbas över 1 miljon människor i USA hjärntrauma, vilket bidrar betydligt till tidig död och kostar tiotals miljarder dollar årligen, enligt neurokirurgisk forskning.

Samspelet mellan tarmen och hjärnan påverkar blod-hjärnbarriärens integritet och inflammatorisk ton i hela centrala nervsystemet, och med tanke på de djupa neurokognitiva och beteendemässiga effekterna av traumatisk hjärnskada (TBI), är det kanske inte förvånande att förändringar i tarmmikrobiomsammansättning , tarm permeabilitet, balansering av T-cellundersättningen och funktionen hos de skyddande mikroglierna är vanliga i efterdyningarna. Forskare har till och med observerat att tarmmikrobiom och sekundära neurologiska förändringar båda vanligtvis inträffar inom samma 24 till 72-timmarsperiod efter TBI, och för att begränsa dess akuta och kroniska effekter erkänner Institute of Medicine betydelsen av att adressera näringomedelbart efter TBI.
Med tanke på vikten av att upprätthålla immunometabolisk jämvikt under de avgörande timmarna efter TBI kan de med ökad risk för hjärntrauma (yrkesmässigt eller på annat sätt) dra nytta av diet- och livsstilsstrategier som syftar till att optimera tarmbarriär-funktionen, öka mångfalden i tarmmikrobiota och minimera hela -inflammatorisk potential.

MAGE/TARM - "Den andra hjärnan"

* Tarmen har sitt eget nervsystem - Det enteriska
* Tarmen har lika många neuroner som ryggmärgen
* 95 % av serotoninet produceras i tarmen
Forskare vid Karolinska Institutet har lyckats kartlägga vilka slags nervceller som ingår i mag-tarmkanalens nervsystem hos möss. De har också beskrivit hur de olika nervcellerna bildas under fosterutvecklingen. Det sker enligt andra principer än nervcellerna i hjärnan, enligt studien, som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature Neuroscience.
En frisk mag/tarmkanal är avgörande för hälsan. Allt vi äter och dricker passerar denna kanal och det är genom tarmslemhinnan som näringen tas upp i kroppen. 
Tarmen är en viktig del av immunförsvaret.

Mat som medicin
Filosofen Feuerbach sade redan på 1800-talet att "människan är vad hon äter". Detta gäller även mental hälsa, för signalsubstanser och andra neurokemiska ämnen i hjärnan härstammar från vår föda. Symptom som oro, ångest och depressioner kan bero på maten du äter.

Behöver du kost- och hälsorådgivning?   

“Det finns inga sjukdomar, det finns bara mineralobalans”

säger Morley Robbins, mannen bakom “The Root Cause Protocol”. Morley Robbins säger att “obalans i mineralerna är roten till alla sjukdomar”, men att behandling inte åstadkommer en förändring om man inte tar tag i de bakomliggande stressorsakerna.

https://youtu.be/HiyBvP-TCYA

 HÅRMINERALANALYS?
Känner du dig trött och hängig, kanske olustig trots att ingen läkare kan hitta något? Proverna hos vårdcentralen visar att du är pigg som en nötkärna fast det absolut inte är så du känner dig. Det kanske inte är värdet på ett enskilt blodprov som är det felaktiga – det kan mycket väl vara obalanser mellan olika mineraler som gör att du inte känner dig hundraprocentigt frisk.
Hår är av flera olika skäl en idealisk vävnad att analysera för att kontrollera näringsstatus och eventuell tungmetall-belastning. Med Trace Elements högklassiga hårmineralanalys får du veta exakt vilka näringsämnen som fattas eller eventuella obalanser mellan dem.
När du sedan börjar tillföra rekommenderade näringsämnen  försvinner succesivt det ena symtomet efter det andra. Finns även analyser för hästar och hundar.
                                                               Läs mer


 



 

           Vardagsmotion - Livsstilsförändring - Bra för hälsan!
Motion och träning är en investering som tar både kraft och tid, och du bestämmer själv hur stor den satsningen är. Forskning visar att för att få riktiga hälsoeffekter av den dagliga rörelsen så måste du få till 30 minuter av aktiviteter som är så pass intensiva att du blir lätt andfådd. 

  • Dammsugning eller ett pass på gymmet kan fungera lika bra
  • Att ta trapporna istället för hissen
  • Att promenera till närbutiken eller dagis
  • Att röra lite på sig under arbetsdagen
  • Att ta en liten promenad  på lunchen

Medicinsk träningsterapi (MTT) = Anpassad vardagsmotion
Medicinsk träningsterapi (MTT) den nya definitionen på sjukgymnastisk rehabiliterande behandling med syfte att stärka, mobilisera och smärtlindra problem i rörelse- och stödjeorgan.   
                                  Läs mer

Promenera mera,
eller varför inte dansa!

Visste du att en rask promenad på 30 minuter om dagen kan förlänga ditt liv med fem år? 
Vi får de flesta hälsofördelarna om vi promenerar varje dag i rask takt i 30 minuter. Då förlänger vi våra liv med i genomsnitt fem år. Tränar vi mer mår vi ännu bättre och kan leva sex–nio år längre.            Läs mer


Tigerns år

1 februari 2022
till
21 januari 2023

Välkommen till e-butiken! 
Där kan du handla dina produkter vart du än är, när som helst!

Vi har öppet dygnet runt
– året om!


Rådgivning på distans
 

Beställ via webshop.         

Är tatueringar farliga för hälsan?

Tatueringsfärger innehåller förbjudna ämnen
Läkemedelsverket har 2018 granskat 34 färger för tatuering och permanent makeup och kontrollerna visade att 12 färger innehöll förbjudna ämnen misstänkta som cancer-framkallande, mutagena, reproduktionstoxiska, allergi-framkallande och/eller innehöll för höga halter av föroreningar.
https://lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2018/Tatueringsfarger-innehaller-forbjudna-amnen/
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-tatueringsfarger-ar-halsofarliga

Hiskeligt höga halter

Flera kosttillskott innehåller mycket högre halter vitamin än vad vi behöver.
Det är inte bara onödigt – utan det kan vara rent skadligt.

Var femte svensk – 21 procent – äter någon form av kosttillskott.
Kontrollera först dina mineralhalter med en hårmineralanalys och konsultera en näringsspecialist om du tänker skaffa tillskott

Behandling av barn
under 8 år

Enligt lag (1998:531, kap 4 §3, kap 8 §6) får ej barn under 8 år behandlas av naturmedicinare. Inte heller får vi behandla diabetes, epilepsi och cancer. Vi får då hänvisa till kliniker i Norge och övriga EU där naturmedicin inte har dessa begränsningar.

HEMMATRÄNING I TRÄDGÅRDEN
HEMMATRÄNING I TRÄDGÅRDEN

Att tänka på....!

Vi som arbetar inom funktionsmedicin och
alternativ-/komplementär medicin är eldsjälar!

  • Vi brinner för att hjälpa människor till en bättre hälsa.
  • Vi har lagt ner otaliga timmar på vår utbildning och fortbildar oss löpande.
  • Vi har helt och hållet själva bekostat alla våra utbildningar. Inga statliga bidrag eller studielån finns för oss.
  • Till skillnad från anställda inom sjukvården är vi egna företagare och måste därför dessutom själva stå för alla kostnader som t ex redovisning, skatt, pension, försäkringar, marknadsföring, lokal, inredning, behandlingsapparatur, förbrukningsartiklar m.m. m.m.

Ha därför förståelse för varför vi behöver få betalt för vårt arbete och ... vår kunskap!
 

Covid-19 påverkar olika människor på olika sätt. De flesta som smittas utvecklar lindriga till medelsvåra sjukdomssymptom och återhämtar sig utan att behöva sjukhusvård.
De vanligaste symptomen:

* feber
* Torrhosta

* Trötthet
Mindre vanliga symptom:
* muskel- och ledvärk
* halsont
* diarré
* ögoninflammation
* huvudvärk
* nedsatt lukt- och smaksinne
* hudbesvär som utslag eller   missfärgade fingrar och tår
Allvarliga symptom:
* andningssvårigheter eller andfåddhet
* bröstsmärtor eller tryck över bröstet
* nedsatt talförmåga eller rörelse-förmåga

OBS!

Sök omedelbart vård om du har allvarliga symptom.

Ring alltid i förväg innan du besöker någon terapeut, läkare eller vårdmottagning.

Personer med lindriga symptom som är friska i övrigt ska stanna hemma och vårda sig i hemmet.
I genomsnitt tar det 5–6 dagar från smittotillfället till det att symptom börjar framträda, men det kan ta så mycket som 14 dagar.