loading...


HÄLSOPROGRAM

VIKTMINSKNING  


 

För att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt och sedan behålla den, fordras oftast både kunskap och stöttning av en coach.

Att det inte är hälsosamt att vara överviktig vet alla, men vi är kanske inte alltid medvetna om hur pass skadligt det är. Enligt Världshälsoorganisationen WHO är övervikt faktiskt ett av de största hoten mot hälsan i västvärlden.

Övervikt orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, förhöjt blodtryck, diabetes, muskel- och ledproblem, cancer och en lång rad andra sjukdomar. Övervikt förkortar också livslängden. Redan en viktminskning på 5–10 procent har positiv inverkan på din hälsa. En person som väger exempelvis 80 kilo behöver bara gå ned 4–8 kilo för att få en markant förbättrad hälsa.

Hälsovinster som ofta anges redan efter 10% viktnedgång:
- bättre sömn
- mindre ont i ryggen
- mindre ont i knä- och fotleder
- ökad rörlighet
- lättare att gå i trappor
- lättare att sätta på skorna
- bättre självkänsla
- bättre sex
- mindre andfåddhet - lättare att "hålla tätt"

Utvecklingen är oroande, särskilt med tanke på ökad förekomst av följdsjukdomar, nedsatt hälsorelaterad livskvalitet, diskriminering, mobbning, ökade vårdkostnader och minskad produktion. Studier indikerar att 3-8 % av sjukvårdskostnaderna kan härledas till övervikt. (SBU Fetma – problem och åtgärder. Rapport nr. 160, 2002).

Första steget i en livsstilsförändring är att bli medveten om

  • sina tankar
  • sina känslor
  • sina vanor
  • att få kropps-kännedom
Överviktsproblem handlar inte så mycket om mat, utan mer om de känslor som ligger bakom, att man har svårt att kontrollera lusten att äta. När man blivit varse om sina vanor och beteenden kan man börja sitt förändringsarbete och arbeta med en vana i taget. Det är bara genom ändrade tankar och beteende som in dviktminskning kan blir varaktig.

Kost och hälsa
Forskning har visat att genom att välja vad vi äter och hur vi behandlar vår kropp kan vi undvika degenerativa sjukdomar och för tidigt åldrande. Genom att äta fullvärdig och näringsrik kost, minska kaloriintaget går det biologiska åldrandet långsammare. Under de senaste decenniet har vi på allvar börjat få upp ögonen för matens betydelse för sjukdomars utveckling. Olämpliga matvanor anses ligga bakom över hälften av all cancer och merparten av hjärt-kärlsjukdomar, hjärn- och magsjukdomar. De som äter mycket frukt och grönsaker får i sig mer antioxidanter och drabbas i mindre omfattning av cancer och hjärt-kärlsjukdomar. Antioxidanterna förhindrar de fria radikalernas angrepp och anses öka den förväntade livslängden kraftigt.
 

Påverkar stress din vikt?
Långvarig stress sliter på kroppen! Stress får kroppen att reagera med ökad puls, blodtryck, andningsfrekvens och muskelspänning.
Stressen gör att din ämnesomsättning går ner eftersom kroppen tror att du är i fara. Kroppen vill bevara alla energidepåer så länge som möjligt. Kortisolet som dina binjurar utsöndrar gör att din kropp lagrar fett.

Stressar du för mycket? Kroppen ger ofta signaler när det blir för mycket - men allt för många missar dem.

Är du sockerberoende?
Överviktig?
Funderar du på ta bort delar av magsäcken? 


- Det finns alternativ!

Men det vill inte sjukvården ta lärdom av. Hellre stympa våra barn än att erbjuda ett alternativ. Jag är så otroligt tacksam att jag fick den där kunskapen för 5 år sedan att det fanns alternativ. ...
Jag har nämligen vänner idag som är opererade. De kan inte äta när vi går ut på restaurang för då kräks dom. Dom är sjukanmälda var och varannan vecka pga krånglande mage och de svimmar hejvilt av näringsbrist. De är dessutom tvingade att äta mediciner resten av livet. De blir dessutom askalaspackade på ingenting när de få gånger följer med ut och festar.
De som tror att livet är en räkmacka bara för man fetmaopererat sig, tror väldigt fel. Värst av allt: den är oåterkallerlig.
Tänk dig själv att du opererats som 15-åring och få leva med det där resten av livet. Du är inte mogen nog att inse konskvenserna och ta det beslutet. Jag anser att fetmaoperera ett barn är att bestjäla barnet på en framtid. De får kanske ingen galen ungdom med pinsamma fyllor. De vågar kanske inte gå ut och äta en trerätters på en första dejt och värst av allt: de riskerar faktiskt att dö av operationen."                
Klokt inlägg från My på Facebook     

Kom ihåg!   

  • Det tar tid att ändra vanor. 
  • För att lyckas med sin viktnedgång kan det vara viktigt med stöd och motivation.


Rekommenderad tidför en hälsosam viktnedgång:

  • 5-10 kg = 3 mån 
  • 11-20 kg = 6 mån
  • Mer än 20 kg = minst 12 månader


Ät smart och välj lite nyttigare alternativ i matbutiken och på restaurangen.

Då kan du må bättre och tappa extrakilon utan att det känns som en outhärdlig uppoffring.

Testa din matvanor
Får du i dig den näring du behöver? Vill du testa hur bra du äter?
Svara på några snabba frågor och se om dina matvanor följer Livsmedelsverkets kostråd. Gå till testet genom att klicka här.

Livsmedelsdatabas
Livsmedelsverket har även en app för både iPhone och Android som ger dig tillgång till en livsmedelsdatabas med näringsinnehåll för över 2000 olika livsmedel. Du kan på ett överskådligt sätt se hur mycket energi, kalorier, protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler som maten innehåller. Du kan även få detaljerad information om matens innehåll av omega-3, omega-6, transfett, kolesterol och salt. 

Kampen mot fetma står still

Fler svenskar än någonsin är överviktiga. Det forskas mycket, men ingen mirakelmedicin finns i sikte. Alla dieter till trots. Det har aldrig funnits så många överviktiga svenskar som nu, berättade professor Stephan Rössner på en mage-tarmkongress.

Hitta balans och gå ner i vikt
Skaffa dig vanor som du trivs med och som håller på sikt Du kör igång stenhårt – äter nyttigt, tränar, står emot sötsuget och tackar nej till festvinet. Nästa vecka vräker du i dig thaibuffé och äter kokosbollar i horisontalläge. Känner du igen dig? Bantning är för många just detta - allt eller inget. Men utmaningen med viktnedgång är just att hitta en balans för att kunna behålla de nya vanorna. Forskare menar att man kan gå ner med de flesta av de vanligaste bantningsmetoderna, åtminstone på kort sikt. Men risken är stor att gå upp i vikt igen när man slutar med dieten. Därför är det till fördel att hitta vanor som man trivs med och som kan hålla även på sikt.

Fetma minskar hjärnans storlek

Den del av hjärnan som påverkar vår matlust är mindre på äldre personer som är feta. Det visar forskning vid Uppsala universitet. Forskarna tror att dåliga matvanor under en längre period försvagar den hjärnfunktion som hjälper oss att kontrollera vår matlust. Fyndet gjordes efter att under fem år studerat hjärnan hos nästan 300 äldre kvinnor och män med hjälp av en magnetkamera.

Studien publiceras i tidskriften International Journal of Obesity.

DET ÄR ALDRIG FÖR SENT ATT BÖRJA!



KONTAKT:
Telefon: 073-687 21 50
E-mail: info@qi-niken.se
Bankgiro: 225-0249
ÖPPET:
Webshop: Alla dagar dygnet runt
Butik: Boka tid
Klinik: Boka tid
 

Välkommen !

Nya matvanor
Akupunktur
Akupunktur
Boken finns att beställa i webshopen
SENSEI Bioresonans
Öronakupunktur NADA
Mental träning




Testa dina matvanor

Får du i dig den näring du behöver? Vill du testa hur bra du äter?
Du kan på ett överskådligt sätt se hur mycket energi, kalorier, protein, fett, kolhydrater, vitaminer och mineraler som maten innehåller. Du kan även få detaljerad information om matens innehåll av omega-3, omega-6, transfett, kolesterol och salt.

Svara på några snabba frågor och se om dina matvanor följer Livsmedelsverkets kostråd.

Gå till testet genom att klicka här.




Gå ner i vikt
Räkna ut ditt kaloribehov
 

Livsmedelsverkets app för Android
Livsmedelsverkets app för iPhone

Appar till
din hjälp